Τούρκος ο Καραγκιόζης; Τι άλλο θα ακούσουμε;





Τα Βλεφαρίσματα ως μέλος τις Αριστοτελικής Φιλοσοφίας, που πονά για τα ήθη και έθιμα της πατρίδας μας, θα κάνει μία αναφορά στις κουτές δηλώσεις του Πρεσβευτή της Τουρκίας, Καρίμ Ουράς, με πάτημα μία ανάρτηση - απάντηση από τον αγαπητό συνακροατή μου κο Κώστα Τσίπηρα.



 
Ο οποίος αναφέρει σήμερα 17 Ιουλίου 2014:


ΤΟΥΡΚΙΚΟΣ, Ή, ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ , Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ;;;- μέρος 1ο.

Σύμφωνα , με δημοσιεύματα του τύπου, πριν από μερικές ημέρες, ο πρεσβευτής της Τουρκίας, στην Ελλάδα, κάποιος, προφανώς άσχετος, και ημιμαθής, εθνικιστής , ονόματι, Κερίμ Ουράς , ( όχι , γιατί είναι τούρκος, γιατί και ο τουρκικός , αλλά κυρίως ο οθωμανικός, πολιτισμός, που δεν ήταν προφανώς << τουρκικός >> !!!, έχουν πολλά και ενδιαφέροντα και αξιόλογα , πολιτιστικά στοιχεία, αλλά, γιατί είναι εντελώς αδαής, αμόρφωτος, και υπερασπιζόμενος κάτι το δήθεν, αποκλειστικά, τουρκικό, εξεφτελίζει, την ίδια του , την χώρα …) , εν περιλήψει, όχι απλά ισχυρίζεται ότι ο Καραγκιόζης, ως φιγούρα του θεάτρου σκιών, είναι κτήμα της τουρκικής κουλτούρας, και μόνον, αλλά , και αμφισβητεί, το δικαίωμα των ελλήνων, σε αυτήν την μορφή θεάτρου,…

Τι ισχύει, όμως;;;

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΜΟΥ, ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΡΕΣΒΕΥΤΗ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, κο ΚΕΡΙΜ ΟΥΡΑΣ.

<< κε πρεσβευτά,

Με λύπη, είδα, τις πρόσφατες δηλώσεις σας, στον τύπο, όπου όχι μόνο αμφισβητείτε, την ελληνικότητα του …ελληνικού Καραγκιόζη, ( την τουρκικότητα, του, …τουρκικού Καραγκιόζη, φυσικά, είναι δικαίωμα σας, να την κάνετε, ότι επιθυμείτε,…),αλλά και αμφισβητείτε, το δικαίωμα, των ίδιων των ελλήνων, σε αυτήν την μορφή Θεάτρου.

Οι δηλώσεις αυτές, δεν δείχνουν, μόνο, άγνοια του θεάματος, αλλά , και του παγκόσμιου πολιτισμού, αλλά αναπαράγουν εθνικιστικές διεκδικήσεις, οι οποίες, όχι μόνο, δεν έχουν καμία βάση, αλλά , στερούνται και σοβαρότητας.

Ben mimar, ve insaat muhendisiyim , 2 λέξεις καθαρά αραβικές, που σημαίνουν αρχιτέκτονας, και πολιτικός μηχανικός, δεν κατάγομαι, ούτε από την Μικρασία, ούτε από τα ενδότερα της Τουρκίας, και έμαθα επί 4 χρόνια την σύγχρονη γλώσσα σας, αλλά και τα παλαιο- οθωμανικά, με αραβική γραφή, για να γνωρίσω σε βάθος, τον πολιτισμό σας, τον οποίο, και σέβομαι, έχοντας διαβάσει στα τουρκικά, δεκάδες βιβλία για τον Καραγκιόζη, …

Και σας γράφω, με την ιδιότητα, του προέδρου, του ΠΑΝΕΥΡΩΠΑΙΚΟΎ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΚΙΩΝ, που έχει μέλη, σε πολλές χώρες, της Ευρώπης, και των Βαλκανίων.

Βεβαίως , το όνομα Καραγκιόζης, είναι τουρκικό, και για να είμαστε ακριβείς, παλαιο- οθωμανικό, ως προς το πρώτο συνθετικό του, το καρά , που σημαίνει μαύρος, ενώ το γκιόζ, που σημαίνει μάτι, είναι λέξη περσο-αφγανικής προέλευσης, όπως περσικές, καθαρά, είναι και 3 από τις λέξεις που χρησιμοποιείτε , εσείς, οι σύγχρονοι τούρκοι, για 3 ημέρες τις εβδομάδος, π.χ. η Τετάρτη, που αποκαλείται, Τσαρσαμπά, είναι , καθαρά, περσική λέξη !!

Βεβαίως , το όνομα Χατζηαβάτης, είναι τουρκικό, ως προς το δεύτερο συνθετικό του, ενώ η λέξη Χάτζ, είναι αραβική, και σημαίνει την πράξη προσκυνήματος, σε ιερό τόπο, ( για τους μουσουλμάνους στην Μέκκα, για τους χριστιανούς, στην Ιερουσαλήμ !, εξ άλλου πόσοι και πόσοι χριστιανοί, δεν φέρουν, στο επίθετο τους, το πρόθεμα, ΧΑΤΖ, Χατζηκωνσταντίνου, Χατζής, κλπ,;;). όπως καθαρά αραβικές, είναι και οι 4 υπόλοιπες λέξεις , που χρησιμοποιείτε , οι τούρκοι, για τις υπόλοιπες , 4 ημέρες τις εβδομάδος, π.χ. την Παρασκευή, την λέτε, Τζουμά, που σημαίνει στα αραβικά, συγκέντρωση !, ενώ το Σάββατο Τζουμάρτεσι, ( η κατάληξη – τεσί, είναι , και αυτή !, περσική !, και σημαίνει απλά, αυτό που είναι μετά μετά το Τζουμά, δηλαδή, το Σάββατο !!!).

Η τουρκική γλώσσα είναι όμορφη , λόγω και, των τεράστιων δανείων, από τα περσικά, ( που είναι ποιητική γλώσσα ), και αραβικά,( γλώσσα με σπουδαία δυναμική, που μέσω αυτής διεσώθει, ένα σημαντικό τμήμα, της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, και άσχετο, αν σήμερα τα πετροδολλάρια έχουν διαφθείρει και εξαυλώσει τον σημαντικό αραβικό πολιτισμό,..), και που αποτελούν, και το 60 %, των λέξεων, της γλώσσας σας , αλλά που δεν τα γνωρίζει αυτά, ο ο μέσος τούρκος, που από την στιγμή, που απεμπόλησε το αραβικό αλφάβητο, ξεκόπηκε , εντελώς, από τις ρίζες της γλώσσας του, υιοθετώντας το λατινικό αλφάβητο, σε σημείο, που να μην γνωρίζει, καθόλου, την σημασία των λέξεων, που χρησιμοποιεί ;;;( Ακόμη και η λέξη YAZMAK , που σημαίνει γράφω, και αυτή , αραβική είναι, όπως, και η λέξη , MEKTUP, που σημαίνει γράμμα, μετοχή του αραβικού ρήματος , KETEBE, που σημαίνει γράφω, με το πρόθεμα , ME, ME+ KETEBE= MEKTUP, που σημαίνει : αυτό που είναι γραμμένο, όπως, και πολλοί μήνες του χρόνου, και χιλιάδες , άλλες λέξεις ,ακόμη και ελληνικές, σε ποσοστό 5%, που οι τούρκοι, ούτε κάν το γνωρίζουν, π.χ. ΙΣΤΑΝΜΠΟΥΛ, σημαίνει απλά , ΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΛΙΝ, ΙΖΜΙΡ, ΕΙΣ ΤΗΝ ΣΜΥΡΝΗ, κλπ., κλπ.).

Η τεχνική των σκιών, προέρχεται σίγουρα από την Κίνα, και τις Ινδίες, κε πρεσβευτά, παρότι, διάφοροι αλλοπρόσαλλοι, εθνικιστές της πλάκας, το αμφισβητούν, και αναφέρουν δήθεν την αρχαία Ελλάδα.( Φυσικά, ο έλληνας Καραγκιόζης, και ειλικρινά, δεν με ενδιαφέρει, καθόλου, η προέλευση, και η δήθεν << ιδιοκτησία >> της λέξης, είναι καθαρά, αριστοφανικής προέλευσης θέαμα,…).
Ήρθε, δε, μέχρι την Μεσόγειο, φορτωμένη στα τσαντίρια των γύφτων- ρομά .

Αυτό, όμως , που παιζόταν, για αιώνες στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, δεν ήταν λαικό θέαμα, αλλά θέαμα, αποκλειστικά , για την διασκέδαση των Σουλτάνων, για αυτό, και παιζόταν αποκλειστικά στα σαράγια, οπότε και ήταν, ένα θέαμα, αποστεωμένο από κάθε κοινωνική κριτική.
Σύνολο έργων ; Καμιά τριανταριά, όλα, σχεδόν, κωμικά, όπως κατέγραψε, στις αρχές του περασμένου αιώνα, ο γερμανός θεατρολόγος Ρίτερ.

Όταν ήρθε στην εξουσία, ο εβραικής καταγωγής, ( δεν το γράφω, υποτιμητικά, αυτό !) Κεμάλ Ατατούρκ, το θέαμα, αυτό μετατράπηκε σε λαικό, που και πάλι όμως, παιζόταν , μόνο, τις περιόδους του Ραμαζανιού, ( ακόμη και σήμερα, όπως γνωρίζετε, κάποιες τουρκικές εφημερίδες, όπως η Μιλιέτ ( και αυτή είναι αραβική λέξη), προσφέρουν, στους αναγνώστες τους, τις ημέρες αυτές , ιστοριούλες, με διαλόγους Καραγκιόζη, και Χατζηαβάτη !).

Οι σκηνές, του Καραγκιόζη σας, ήταν, και είναι πολύ μικρές, το πολύ 2 μέτρων, οι φιγούρες, καμιά δεκα-πενταριά ,διαφορετικές μεταξύ τους, πολύ, μικρών διαστάσεων,( η μία από αυτές του Φρένκ, αντιστοιχεί, στον έλληνα της Κωνσταντινούπολης, και κάποιοι, κακώς, την συγκρίνουν, με τον Σιόρ- Διονύσιο ), και η τεχνική κίνησης, σκηνοθεσίας , φωτισμού, κλπ., πρωτόγονη, καθώς ο καραγκιοζοπαίκτης, δεν ήξερε, κάν, τον μηχανισμό αλλαγής κατεύθυνσης, και περιστροφής, της φιγούρας, που είχαν ανακαλύψει οι έλληνες καραγκιοζοπαίκτες, στον μεσοπόλεμο, την λεγόμενη σούστα, με αποτέλεσμα, η φιγούρα, να μπαίνει, στην σκηνή, από την μία πλευρά, και να βγαίνει από την άλλη, καθώς αδυνατούσε, να γυρίσει.

Βέβαια , οι τουρκικές φιγούρες σε δέρματα, είναι μικρά κομψοτεχνήματα ζωγραφικής, μέχρι , που ανακάλυψαν και αυτοί, την πλαστική ζελατίνα,…

• Τις τελευταίες δεκαετίες, μάλιστα, ο τουρκικός καραγκιόζης, ( υπήρξε και αιγυπτιακός, και λιβανέζικος, κλπ. !), ανέδειξε, αρκετούς, πολύ καλούς καραγκιοζοπαίκτες, (πολλούς από τους οποίους και είδα να παίζουν, στην Γαλλία και στην Τουρκία, για να συγκρίνω το παίξιμο τους), με κορυφαίο τον hayali ΜΕΤΙΝ ΟΖΛΕΝ. (Η λέξη ΧΑΓΙΑΛΙ, σημαίνει ονειρώδης !, και την χρησιμοποιούσαν, ελπίζω, τουλάχιστον αυτό, κάποιος σύμβουλος σας, να σας το πεί !< οι καλοί καραγκιοζοπαίκτες, μπροστά από τα ονόματα τους !), αλλά και καλούς μελετητές με κορυφαίο τον ΜΕΤΙΝ ΑΝΤ, …( Atatürk ve Tiyatro, (!!)
,Türkiye'de İtalyan Sahnesi,İtalyan Sahnesinde Türkiye
,Osmanlı Tiyatrosu
,Türk Tiyatrosunun Evreleri
,Tanzimat ve İstibdat Döneminde Türk Tiyatrosu, κλπ.).
( Και τους 2 , τους γνώρισα, ψάχνοντας να βρώ, την αλήθεια, για την λαική μας παράδοση. Ο Μετίν Άντ, πέθανε, το 2008 ) .
Τα περί καταγωγής ενός
απροσδιόριστου ήρωα Καραγκιόζη, από την περιοχή, του Ικονίου, ή, της Προύσας, ανήκουν, στην σφαίρα της μυθολογίας, αλλά και στην εξυπηρέτηση της τουριστικής βιομηχανίας , της Τουρκίας, της χώρας σας, και , δεν μας αφορούν.
Σε αντίθεση, λοιπόν, με όλα αυτά, ο ελληνικός Καραγκιόζης, συγνώμη !, το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΑΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΚΙΩΝ, γιατί αυτή είναι η σωστή του ονομασία !, ήταν κάτι , κατά 90 % , διαφορετικό !
Άρα, τι διεκδικείτε , αγαπητέ , πρεσβευτά,; Το 10 %;;;
Για φανταστείτε , να διεκδικήσουν, βρέ τζάνε μου , οι άραβες, και οι πέρσες, το 60 %, των λέξεων , που χρησιμοποιείτε ;;;
Kαι εσείς αξιότιμε , δήθεν νοιάζεστε , που χρησιμοποιούμε, 2 μόνο , κατά 50% τουρκικές λέξεις, ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ και ΧΑΤΖΗΑΒΑΤΗΣ, μόνο, που οι ελληνικοί χαρακτήρες, των 2 αυτών φιγουρών, δεν έχουν, σχεδόν, καμία σχέση, με τους αντίστοιχους, τουρκικούς;

Ή , για φανταστείτε , να διεκδικήσουν, κάποιοι, εξ ίσου κρετίνοι, με τους τούρκους εθνικιστές , έλληνες, τις λέξεις, μεταξύ των άλλων, ΙΣΤΑΝΜΠΟΥΛ, και ΙΖΜΙΡ, που είναι , ελληνικότατες, ή, κάποια , τσογλάνια, ( από το ΙΤΣ ΟΓΛΑΝ, που σημαίνει εσώκλειστο αγόρι, στα ΕΝΤΕΡΟΥΜ, ελληνική, παραποιημένη λέξη, που σημαίνει,… τα ενδότερα , χαρέμια, με άντρες !, των παιδόφιλων, και ομοφυλόφυλων, σουλτάνων,…), που παριστάνουν τους καραγκιοζοπαίκτες, ενώ αμόρφωτοι, πολιτικά αφελείς, ή, παντελώς απολίτικοι , να διεκδικήσουν, την ελληνικότατη τεχνική της σούστας, που την έμαθαν οι τούρκοι , από τους έλληνες συναδέλφους τους, πριν από καμία τριανταριά, χρόνια, και το γνωρίζω , από πρώτο χέρι,… ;;;

Ή, για φανταστείτε , πρεσβευτή , ΚΕΡΙΜ ΟΥΡΑΣ, ( η λέξη μόνο !, του ονόματος σας , είναι προφανώς αραβική, ΚΕΡΙΜ, σημαίνει, μεγαλοδύναμος, στις δε πρώτες σούρες , του ιερού Κορανίου,το οποίο, και έχω διαβάσει , ολόκληρο, που ελπίζω να γνωρίζετε να το διαβάζετε, γιατί είναι ένα σπουδαίο κείμενο Ηθικής , ο Θεός, αναφέρεται, σαν ΜΠΙΣΜ ΙΛΛΑΧ, ΑΛ ΡΑΧΜΑΝ, ΑΛ ΡΑΧΙΜ, ΑΛ ΚΕΡΙΜ,…, το δε επίθετο σας , βρέ σεβγκλιλίμ πρεβευτά , ούτε αυτό είναι << τουρκικό >>, είναι ινδικό !, η θεά ΟΥΡΑΣ, ήταν η μητέρα της θεάς ΝΙΝΣΟΥΝ, που αναφέρεται, στο έπος του Γκίλ-γκαμές, και σαν όνομα χρησιμοποιείται ευρύτατα στο… Αφγανιστάν, …), φανταστείτε , λοιπόν, να έρθουν οι κινέζοι, και οι ινδοί, που εφηύραν το θέατρο σκιών, σαν τεχνική, και να σας ζητήσουν, δικαιώματα, ή, οι αφγανοί, γιατί το επίθετο σας , είναι αφγανικό ;;

Το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΑΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΚΙΩΝ, λοιπόν, είναι, κάτι διαφορετικό,( δεν γράφω καλύτερο, ή, χειρότερο, γιατί δεν έχουν σχέση μεταξύ τους, σαν δραματολόγιο, και όχι μόνον, …), κατά 90 %, με τον τουρκικό Καραγκιόζη.

Για να δούμε, στην συνέχεια, το γιατί !
( συνεχίζεται)


Κ.ΣΤ.ΤΣΙΠΗΡΑΣ
 


Μηχανικός βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής- δρ. χωροταξίας
Πρόεδρος ΠΑΝΕΥΡΩΠΑΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΚΙΩΝ.

ΥΓ.1. τα στοιχεία προέρχονται, και από τα 2 βιβλία , που ήδη εξέδωσα, για το ελληνικό λαικό θέατρο σκιών, Ο ΗΧΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ, ΝΕΑ ΣΥΝΟΡΑ- Α.Α.ΛΙΒΑΝΗΣ, Αθήνα, 2000, και ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΟΠΑΙΚΤΕΣ, ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΑ ΦΩΤΑ ΤΟΥ ΜΠΕΡΝΤΕ, εκδόσεις Κοχλίας, Αθήνα, 2004.

2. η παρούσα φιλική και ενημερωτική επιστολή , δεν είναι , φυσικά, διατριβή, για να παραθέσω , εκατοντάδες παραπομπές, αλλά, οφείλω να σας πώ, όχι για να κάνω επίδειξη γνώσεων, ( αν δηλώνεις ιδιότητες, ή, δεξιότητες στην Ελλάδα, και το ίδιο ισχύει και στην Τουρκία, θα πέσουν να σε φάνε, οι μέτριοι , και οι συμπλεγματικοί…), αλλά για να τεκμηριώσω, ότι αυτά που σας λέω, τα έχω διαβάσει, σε πρωτότυπη μορφή, και στα τουρκικά, και σε άλλες 7 γλώσσες, σε δεκάδες βιβλία, για το αντικείμενο αυτό, με το οποίο, και ασχολούμαι, συστηματικά, τα τελευταία 50 χρόνια,…, 



ΚΑΙ , ΦΥΣΙΚΆ, ΤΙΜΩ ΚΑΙ ΤΟΝ ΤΟΥΡΚΙΚΟ, ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΑΘΕ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ, ΚΑΙ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ , ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ,…ΔΕΝ ΤΙΜΩ , ΟΜΩΣ, ΟΥΤΕ ΤΗΝ ΨΕΥΤΙΑ, ΟΥΤΕ ΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΣΑΣ, ΝΑ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΤΕ, ΚΑΤΙ, ΠΟΥ ΔΕΝ ΣΑΣ ΑΝΗΚΕΙ.

 



Είναι χαμένη η μέρα που δεν γέλασες 

Συντάκτης: Μαρία Κάπα
Πηγή/κατασκευαστής: facebook.com    / Κώστας Τσίπηρας